18 April 2010

Kurs på Quilt University

Jag har precis börjat en kurs på QU där jag ska lära mig att använda ett antal pressarfötter, olika typer av trådar och nålar. Iofs har jag gjort detta själv förut, men nu blir det mer systematiskt och att man verkligen dokumenterar allt man gör. Det har jag inte gjort tidigare. På bilden ovan har jag testat olika sömmar och ändrat stygnbredd och stygnlängd för att se vad effekten blir. jag har noggrant dokumenterat vilka inställningar som ligger till grund för varje söm, även trådspänning. Tänk vad mycket man kan göra med sin maskin:))

4 comments:

  1. Hej Eva!
    Kul att se vad du gör på kvällarna! Spännande det där med sömmar och pressarfötter. Har upptäckt att min symaskin är oerhört mycket mer känslig för damm och pressarfötter än min gamla... Men resultatet blir ju mycket bättre också! Har också fått färdigt min sykorg och ska snart lägga ut den på bloggen.
    Trevlig kväll!
    //Juliane

    ReplyDelete
  2. Va kul att sykorgen är färdig! Vilken är din blogadress? Du kan ju maila den till Strandremsorna, så att jag kan gå in och kolla!

    Det här med att sköta de nya maskinerna har jag nu lärt mig. Efter varje gång jag använt den så rengör jag maskinen och tar bort damm osv. Jag byter också nål ofta. Jag har haft min maskin inne för service 2 gånger också. Vi servar ju våra bilar minst en gång om året, då borde man väl också göra det med symaskinen. Den kostar ju ändå lite i inköp.

    ReplyDelete
  3. Verkar smart att göra en sån riktig genomgång av sina stygn. Gäller bara att ta sig tid för det - eller att någon säger åt en. :)
    Lycka till med kursen, hoppas den är lärorik och att du delar med dig!

    ReplyDelete
  4. Det är inte helt fel att göra en sådan här genomgång. När man går en kurs är man ju "tvungen", fast på ett positivt sätt. Jag älskar kurserna på QU. Man får verkligen mycket för pengarna!

    ReplyDelete